چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم؟

این سوال برای خیلی از شما پیش آمده که چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم؟ در این مقاله از ماهان سمعک ما به این موضوع می پردازیم و در مورد راههای درمان موقت و دائمی آن بحث و بررسی کوتاهی انجام می دهیم، لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم؟
آیا تابحال از خود پرسیده اید چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم؟

چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم؟

بروز سرگیجه در هنگام ایستادن نتیجه تنظیم غیر طبیعی فشار خون می باشد. به طور معمول، زمانی که افراد نشسته و یا خوابیده اند، نیروی جاذبه باعث تجمع خون در رگ‌های پا و تنه می‌شود که میزان خونی که قلب به مغز پمپاژ می‌کند را کاهش می‌دهد.

هنگامی که ناگهان از جا برمی خیزیم تغییری در میزان فشار مورد نیاز جهت پمپاژ خون به مغز مورد نیاز است اگر به هر دلیلی مغز ضعیف باشد و نتواند این میزان فشار را تنظیم کند خون کمتر از میزان مورد نیاز به مغز می رسد در نتیجه جریان خون کم به مغز باعث سرگیجه و سایر علائم می‌شود.

برخی افراد به ویژه سالمندان یا مبتلایان به بیماری فشار خون هنگام تغییر حالت خوابیده به نشسته یا نشسته به ایستاده دچار سرگیجه می شوند. این علائم سرگیجه اغلب با سبکی سر، تاری دید، گیجی و احساس سرگیجه همراه است. به طور کلی به این افراد توصیه می شود هر چه زودتر بنشینند تا فشار خون خود را متعادل کنند.

برخی از افراد احساس سرگیجه یا ضعف می کنند، در حالی که برخی دیگر دچار حملات متعدد می شوند. علائم آن در برخی افراد و گاهی پس از ورزش شدیدتر است. برخی از جوانان این علائم را حتی در حالت ایستاده نیز دارند، اما مشکل فشار خون ندارند. اغلب در این وضعیت ضربان قلب آنها بالاتر از حد طبیعی است که به آن سندرم اختلال سیستم عصبی خودکار (سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS) )می گویند. دلیل این امر در جوانان بدون مشکل و بیماری هنوز مشخص نیست.

چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم
چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم

علل سرگیجه بعد از ایستادن

سرگیجه یا سبکی سر هنگام ایستادن اغلب با تغییرات فشار خون همراه است. در حالت طبیعی، زمانی که فرد می ایستد، نیروی جاذبه خون را به داخل سیاهرگ های پا و تنه می کشد. این کشش فشار خون را کاهش می دهد و میزان قند خونی که از قلب به مغز می رسد را کاهش می دهد. کاهش جریان خون به مغز باعث سرگیجه و سایر علائم می شود.

برای انجام این کار، سیستم عصبی ضربان قلب را افزایش می دهد و رگ های خونی را منقبض می کند تا فشار خون در سریع ترین زمان ممکن برگردد. بخشی از سیستم عصبی مسئول جبران افت فشار خون است. بسیاری از اختلالات جسمی می توانند باعث افزایش فشار خون در این مواقع شوند و هنگام ایستادن باعث سردرد شوند.

برای اینکه بدانیم چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم بهتر است علل بروز سرگیجه را بدانیم. سرگیجه می تواند در اثر عفونت گوش باشد در صورت نیاز به کسب اطلاعات در این زمینه متن سرگیجه و حالت تهوع نشانه چیست؟ را دنبال کنید.

چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم
چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم

علل بروز سرگیجه

دلایل بروز سرگیجه شامل موارد زیر می شود:

اختلالات سیستم عصبی به دلیل گردش خون نامناسب

کاهش حجم خون

پاسخ های هورمونی نامناسب و غلط

البته این دلایل اغلب برای افراد مختلف در شرایط مختلف متفاوت است.

برخی از علل رایج

شایع ترین علل سرگیجه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

فشار خون، که اغلب در مواقع کم خونی و کم آبی افزایش می یابد.

مصرف داروهای مختلف

کمبود خواب

کم کاری غده آدرنال

شایع ترین علل اینکه چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم را بشناسیم و آنها را جدی بگیریم.

علل شایع سرگیجه

موارد زیر گنجانده شده است:

مصرف داروهای خاص برای مدت طولانی

تغییر فشار خون به دلیل افزایش سن

نارسایی سیستم عصبی

علائم هشدار دهنده

برخی افراد هنگام ایستادن دچار سرگیجه همراه با علائم خون در مدفوع، مدفوع سیاه رنگ، علائم عصبی، مشکل در راه رفتن یا ناهماهنگی و از دست دادن تعادل می شوند.

چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم
چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم

لازم است در اینگونه موارد پیگیری کنیم که چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برای اینکه بدانیم چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم باید به پزشک مراجعه کنیم افرادی که علائم هشدار دهنده فوق را دارند یا هنگام سرگیجه افتادن را تجربه کرده اند باید به پزشک مراجعه کنند.

در این شرایط، پزشک یک معاینه کلی انجام می دهد، سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و در مورد علائم شما سوال می پرسد.

نمونه هایی از این سوالات:

چه مدت است که سرگیجه دارید؟

آیا تا به حال به دلیل سرگیجه زمین خورده اید یا به زمین افتاده اید؟

چه داروهایی مصرف می کنید؟

آیا مشکلاتی مانند دیابت، بیماری پارکینسون یا سرطان دارید؟

آیا تا به حال داروی خاصی برای این سرگیجه مصرف کرده اید؟

برای انجام آزمایش، پزشک شما را مجبور می کند به مدت پنج دقیقه دراز بکشید و سپس فشار خون و ضربان قلب شما را اندازه گیری کند. فشار خون شما را ۱ دقیقه پس از ایستادن یا نشستن مجدد و ۳ دقیقه پس از ایستادن یا نشستن مجدد اندازه گیری می کند.

اندازه گیری ها معمولا با استفاده از دستگاه های دیجیتالی انجام می شود که علاوه بر اندازه گیری فشار خون، قدرت، رفلکس ها و تعادل بدن شما را نیز نشان می دهد. به طور کلی، شایع ترین علل سرگیجه ناگهانی مصرف داروها، عدم استراحت و فشار خون پایین است. گاهی اوقات افرادی هستند که با بیماری هایی مانند پارکینسون، بی حسی و گزگز دست و پا دچار این مشکلات می شوند.

اگر علت سرگیجه ناگهانی شما هنگام بیدار شدن از خواب مشخص و واضح باشد، به شما دارو داده می شود، در غیر این صورت، آزمایشات دیگری مانند الکتروفروز که شمارش کامل سلول های خونی است و یا آزمایشات دیگری مثل اندازه گیری سطح الکترولیت ها انجام می شود.

برای اینکه بدانید چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم
چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم

روش های درمان سرگیجه

اگر برخی داروها باعث ایجاد سرگیجه در شما شود، معمولاً قطع یا تغییر می کنند. دلایل زیادی برای درمان سرگیجه وجود دارد و برای کشف علت، فقط باید علائم را بررسی کنید. تغییر سبک زندگی نیز در درمان این نوع سرگیجه موثر است.

معمولا از این افراد خواسته می شود که هر روز استراحت کافی داشته باشند.

قبل از بلند شدن از رختخواب، حرکات ملایمی را در جای خود انجام دهید، کمی بنشینید و سپس بایستید.

تمام نشستن و برخاستن های خود را به آرامی انجام دهند و مایعات کافی بنوشید.

حرکات نرمشی و ورزشی برای گردش خون مناسب است زیرا ورزش باعث بهبود توده عضلانی و دیواره رگ ها و کاهش تجمع خون در پاها می شود، در نتیجه خون به درستی و متناسب در بدن جریان پیدا می کند.

وقتی این افراد می خوابند به آنها گفته می شود که سر خود را بالاتر قرار دهند.

مصرف نمک نیز ممکن است علائم را کاهش دهد، اما مراقب باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید.

مصرف نمک برای افراد مبتلا به بیماری قلبی توصیه نمی شود. بنابراین نباید هیچ درمانی را بدون تایید پزشک انجام دهید.

پزشک می تواند دارویی به نام فلودروکورتیزون تجویز کند که نمک و آب کافی را در بدن نگه می دارد و از افت فشار خون جلوگیری می کند. البته این دارو می تواند باعث افزایش فشار خون، نارسایی قلبی و کاهش سطح پتاسیم خون در هنگام خواب افراد شود. گاهی اوقات پزشکان این دارو را همراه با مسدود کننده های بتابلاکرها یا پروپرانولول تجویز می کنند که فشار خون را کنترل می کند. عوارض جانبی این داروها می تواند شامل بی حسی و خارش باشد. این دارو برای افراد مبتلا به بیماری های عروقی تجویز نمی شود.

سایر داروها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند دروکسی دوپا، پیریدوستیگمین و اکتروتید به درمان این مشکل کمک می کنند.

چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم
چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم

کمک به سالمندان

سرگیجه در حالت ایستاده در ۲۰ درصد از افراد مسن رخ می دهد. معمولاً در افرادی که از بیماری و اختلالات رنج می برند بیشتر دیده می شود. به خصوص کسانی که فشار خون بالا دارند و نیاز به مراقبت دارند.

بسیاری از زمین خوردن در افراد مسن به دلیل سرگیجه در حالت ایستاده است. پس باید این مشکل را در آنها برطرف کنید.

امیدواریم به پاسخ این سوال که چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم رسیده باشید! البته سرگیجه به خودی خود بیماری خطرناکی نیست اما می تواند هشداری در مورد وجود یک بیماری خطرناک باشد و یا در پی زمین خوردن ناشی از سرگیجه ممکن است صدمات سخت و جبران ناپذیری به افراد وارد شود پس بهتر است بدانیم که چرا هنگام بلند شدن سرگیجه داریم و در پی رفع این مشکل برآئیم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!