تاثیر سیگار بر سرگیجه

در این مقاله از ماهان سمعک در نظر داریم چندین مورد تاثیر سیگار بر سرگیجه را مورد بررسی قرار دهیم و راهکارهای کاربردی و موثر جهت ترک انواع سیگار و دخانیات را با هم مرور کنیم لطفا تا انتها با همراه باشید.

تاثیر سیگار بر سرگیجه

تاثیر سیگار بر سرگیجه
تاثیر سیگار بر سرگیجه

محتوای این مقاله صرفا جهت افزایش آگاهی شماست، قبل از هرگونه اقدام جهت درمان و ترک سیگار با پزشکان متخصص ترک سیگار مشورت کنید.

محققان ثابت کرده اند که سیگار کشیدن می تواند با مسدود کردن بخشی از حافظه باعث زوال عقل شود.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سیگار بر قسمت هایی از مغز که مربوط به احساسات، حافظه و اعصاب است تاثیر می گذارد و کلسیفیکاسیون ایجاد می کند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از وب سایت سان، محققان هلندی ۲۰۰۰ فرد سیگاری مسن را با علائم کلسیفیکاسیون مغزی (کمبود اکسیژن در مغز) مورد بررسی قرار دادند. بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل است که در آن هیپوکامپ (بخشی از مغز که مسئول حافظه است) آسیب می بیند.

تاثیر سیگار بر سرگیجه
تاثیر سیگار بر سرگیجه

با مشاهده تصویر بالا به قسمت هایی که با فلش مشخص شده اند توجه فرمائید قسمت هایی که سفید شده اند بخش هایی از مغز هستند که کلسیفیته شده اند این بخش از مغز در اثر سیگار کشیدن از بین می رود.

بهتر است بدانیم کلسیفیته سلول های مغزی یعنی از دست دادن چربی، خشک شدن و انجماد و در نهایت مردن سلول های مغز را می گویند.

محققان بیماری های قلبی و سرطان ریه را به عنوان مشکلات سیگار کشیدن توصیف می کنند و اخیراً در مورد اثرات سیگار بر روی مغز دانش کسب کرده اند.

محققان هلندی دریافتند که کلسیفیکاسیون مغز با افزایش سن افزایش می‌یابد، اما سیگار و دیابت نیز از عوامل مؤثر در این امر هستند.


در مورد تاثیر کم خونی بر سرگیجه بیشتر بدانیم

تاثیر سیگار بر سرگیجه
تاثیر سیگار بر سرگیجه

دلایل مختلف سرگیجه ناشی از استعمال دخانیات

استعمال هر گونه دخانیات اعم از سیگار، قلیان، پیپ، ویپ و یا هر گونه مواد دخانی دیگر می تواند برای بدن عوارض و بیماری هایی ایجاد کند که هر کدام به نوبه خود با تاثیر گذاری بر سلامت فرد روند عادی زندگی را نیز دستخوش تلاطم و بحران نماید.

رایج ترین نوع استعمال دخانیات که متاسفانه میانگین سن مصرف کنندگان آن هم پایین آمده سیگار می باشد که بسیار راحت در دسترس همگان قرار دارد و تقریبا در همه جا قابل استعمال می باشد.

در مرحله دوم خصوصا قلیان های میوه ای شیوع مصرف پیدا کرده و با استفاده از تبلیغات و بسته بندی شیک و فرهنگ سازی های مبتذل تبدیل به یک فرهنگ اشتباه شده و در بین جوانان خصوصا بانوان طرفداران زیادی پیدا کرده است. در هر صورت هر کدام از این نوع دخانیات یکی از یکی بدتر و برای سلامت افراد مضرتر هستند.

در این متن ما بیشتر سعی می کنیم به عوارض و تاثیر سیگار بر سرگیجه بپردازیم.

تاثیر سیگار بر سرگیجه
تاثیر سیگار بر سرگیجه

این عوارض به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد برای آگاهی از میزان تاثیر سیگار بر سرگیجه لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

یکی از تاثیرات فوری سیگار که با همان نخ اول شروع می شود ورود نیکوتین به خون و در نهایت ورود به سلول های مغز می باشد که باعث سرخوشی کاذب و سرگیجه می شود. هنگامی که سیگار می کشید نیکوتین که با سموم دیگر همچون آرسینیک و مونو اکسید کربن و متانول پس از ۶ ثانیه به خون وارد می شود و پس از ۳۰ ثانیه به سلول های مغزی وارد می شود با ورود به سلول های مغزی آن بخش از مغز که وظیفه حفظ خاطرات را بر عهده دارند فلج می کنند. و باعث نوعی سرگیجه موقت می شود.

تاثیر سیگار بر سرگیجه
تاثیر سیگار بر سرگیجه

دسته دوم عوارض مصرف سیگار که با تداوم مصرف سیگار و ورود مداوم این سموم خطرناک به داخل سلولهای مغزی شکل می گیرد این است که این سلول ها عملکرد خود را فراموش کرده و کم کم تغییر شکل و تغییر ماهیت می دهند. در پی این تغییرات در بهترین حالت متصور ممکن است کلسیفیته شوند و یا در بعضی موارد تبدیل به تومورهای مغزی شوند.

پس از کلسیفیته شدن سلولهای مغزی، آلزایمر و عدم تعادل حرکتی یکی از مشکلاتی است که برای انسان پیش می آید و باعث سرگیجه خصوصا هنگام به پا خاستن ناگهانی و حرکت سریع سر و یا در ارتفاع قرار گرفتن فرد مثل روی نردبان رفتن می باشد.

از دیگر عوارض استعمال دخانیات نفوذ دود سیگار به ریه می باشد. فقط کافی است بدانید دود سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ نوع ماده مضر شیمیایی است که بعضی از آنها از خطرناکترین سموم می باشند. این سموم با ورود به ریه باعث التهاب اولیه سلول های ریه می شوند التهاب اولین واکنش دفاعی سلول های ریه است که دلیل سرفه های مکرر و پی در پی فرد سیگاری می شود.

تاثیر سیگار بر سرگیجه
تاثیر سیگار بر سرگیجه

با تکرر مصرف سیگار و ورود سموم به ریه سلول های ریه تغییر حالت داده و به اصطلاح پزشکی فیبروز می شوند در این حالت این سلول ها عملکرد خود را ندارند و باعث ذخیره شدن کمتر اکسیژن در ریه میشوند و در نتیجه اکسیژن کمتری وارد خون می شود اولین عضو بدن که این کمبود اکسیژن را حس می کند قلب و مغز می باشند.

مغز با دریافت کمتر اکسیژن وظایف خودش را به نحو احسن نمی تواند انجام دهد، عدم انجام وظایفی همچون ذخیره اطلاعات وارد شده (آلزایمر و فراموشی) ایجاد تعادل (سرگیجه) بیماری هایی است که می توان تاثیر سیگار بر سرگیجه نامید.

قلب با احساس کمبود اکسیژن شروع به پمپاژ شدیدتر خون می کند که در نتیجه فشار خون بالا می رود. از طرفی سرفه های مکرر هم باعث انقباض ماهیچه های قلب و در نتیجه محکم شدن ماهیچه های قلب می شود که آنهم دلیل دیگری برای بالا رفتن فشار خون محسوب می شود.

اینها همه جزئی از مضرات کشنده سیگار برای فرد سیگاری است. پس بهتر نیست سیگار را ترک کنیم و به سلامتی خود ضرر نزنیم. این مقاله با نام تاثیر سیگار بر سرگیجه از کلینیک شنوایی سنجی ماهان سمعک خدمت شما تقدیم شد. امیدواریم هرچه سریعتر به جامعه بدون دخانیات نزدیک شویم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!